Vissza a TÁRKI nyitóoldalára
TÁRKI logó Közvélemény- és piackutatás Adatbank Társadalomkutatás Kiadványok Magunkról English

Közvélemény- és piackutatás

Adatfelvétel | Adatbányászat | Piackutatás | Pártpreferencia | TÁRKITEKINTŐ

 

Adatbányászat

Adatbányászat – a kezdetek

Az utóbbi 10 évben igen jelentős változásokon ment keresztül az adatelemzési „iparág”. Az elmúlt évtized közepéig a piackutatás jelentette szinte az egyetlen megbízható forrást egy vállalat ügyfeleiről. A technológiai fejlődés azonban lehetővé tette az ún. adattárházak létrejöttét, ahol rendkívül gazdag információ-tömeg kerül tárolásra az ügyfelekről. Az adattárházak tették később lehetővé az ügyfél-viselkedésen alapuló adatelemzési technológiák megjelenését (OLAP. adatbányászat). Az adatbányászat valójában egy gyűjtő-fogalom azon Mesterséges Intelligencia algoritmusoknak, melyek képesek óriási adattömegből belső összefüggések automatikus feltárására.

Napjainkban banki, telekommunikációs illetve retail szektorban szinte elképzelhetetlen egy nagyvállalat adattárház és ráépülő adatbányászati elemzések nélkül.

Adatbányászat – napjainkban

Napjainkra az adatbányászat elérte a nagykorúságot, ami a következőket jelenti:

· Megtörtént az adatbányászati szoftverek piaci koncentrációja – az ún. integrált megoldást biztosító eszközök maradtak fenn (SPSS, SAS)

· Létrejöttek adatbányászati tanácsadást nyujtó cégek, de számos vállalaton belül ugyancsak önálló adatbányász osztályok kerültek létrehozásra

· Elfogadásra kerültek különböző projektvezetési módszertanok

· Az adatbányászati megoldások folyamatos fejlődésen mentek keresztül, ezek közül néhány önálló termék formájában megjelent

Ugyancsak az adatbányászat érettségét mutatja, hogy számos olyan probléma megoldásánál is figyelembe veszik, amely korábban a piackutatás felségterülete volt. Jelenleg az adatbányászat még mindig egy felfelé ívelő pályán van, az elkövetkező években szerepe a döntéshozatali folyamatokban nőni fog.

Adatbányászat – a TÁRKI csoporton belül

A fenti változásokra reagálva 2005-ben a TÁRKI létrehozott egy új tanácsadó céget TÁRKI–Data Research Kft. néven. A cég ügyvezetését Magyarország egyik vezető adatbányászati szakértője, Kovács Gyula látja el. A cég célkitűzései többek közt a következők szerepeltek:

(1) Minőségi adatbányászati tanácsadás biztosítása,

(2) Adatbányászat és piackutatás együttes alkalmazási lehetőségeinek kifejlesztése,

(3) Fogyasztói magatartás kutatás új alapokra helyezése viselkedés és ügyfél-attitűd együttes alkalmazásával.

Ennek részeként a következő feladatok megoldását vállalja a TÁRKI–Data Research Kft.:

· Hagyományos adatbányászati elemzések elkészítése (viselkedés alapú ügyfélszegmentáció, elvándorlás előrejelzés, cross-selling elemzések, kockázati modellek készítése, web-mining, várható élettartam számítás stb.)

· Fogyasztói döntési modellek készítése (pl. termék-portfólió kialakítására vagy komplex árrugalmassági függvények kiszámítására)

· Ügyfél-Intelligencia adatbázisok kialakítása (tranzakciós és kutatási adatok integrálása közös adatbázisba).

Hisszük, hogy a TÁRKI–Data Research Kft. az adatbányászati tanácsadó cégek közül kiemelkedik az önmaga által felállított magas minőségi követelményeivel és a TÁRKI-ban felhalmozódott tudásbázis hasznosításával.


Adatfelvétel | Adatbányászat | Piackutatás | Pártpreferencia | TÁRKITEKINTŐ