negyzet_small (1K) Érték-elkötelezett szakszerűség symbol Körültekintő elemzések symbol Megbízható adatok symbol


Hol vásárolunk hamis termékeket?

2013-ban hamis terméket leggyakrabban a piacokon vagy az utcán vásároltak az emberek – derült ki a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet májusi, a HENT (Hamisítás Elleni Nemzeti Testület) megbízásából készített reprezentatív lakossági felméréséből. A kutatás eredményeit összefoglaló sajtóközlemény itt olvasható, a teljes elemzés pedig innen tölthető le.

A leggyakoribb hamis terméktípusokat (ruházat, illatszer, CD/DVD és élelmiszer) leginkább az informális gazdaság hagyományos piachelyein, vagyis a piacokon, vásárokon, az utcán, illetve a (kis)boltokban veszik meg az emberek. Például a hamis ruházati termékeket és az illatszereket a vásárlók 70-80%-a a piacokon vagy az utcán (is), 20-30%-uk a (kis)boltokban (is) szerzi be, az interneten, illetve a külföldön ilyen termékeket vásárlók aránya 0–10% közötti.

A 2010 és 2013 közötti években az átlagosnál (20%) többen vásároltak a piacon és az utcán a budapestiek, a fiatal középkorúak, a magas jövedelműek, a munkanélküliek, azok, akik úgy érzik, hogy hónapról hónapra élnek, vagy akik szerint a családjuk nélkülöző, illetve a Közép-Magyarországon élők.

1. ábra A 2010–13 között az átlagosnál nagyobb arányban piacon vagy utcán vásárlók társadalmi csoportjai (%)
ábra
Forrás: HENT kutatás, TÁRKI, 2013.

Úgy tűnik tehát, hogy a hagyományos piachelyen vásárlók részben az ár-érzékeny rászorulók, részben azonban a nagyobb vásárlóerejű, az újdonságra és minőségre érzékeny, a piacokhoz és az utcai kereskedelemhez könnyen eljutó fogyasztók közül kerülnek ki.

Sik Endre (TÁRKI)