negyzet_small (1K) Érték-elkötelezett szakszerűség symbol Körültekintő elemzések symbol Megbízható adatok symbol


2008.12.04. - TÁRKITEKINTŐ

Fogyasztóvédelmi sérelmek Magyarországon

A lakosság egy negyedét érte sérelem elmondásuk szerint valamely termék vagy szolgáltatás vásárlása esetén az elmúlt három évben. Közülük a többség azonnal tett is panaszt, azonban nem fogyasztóvédelmi szervnél - derül ki a TÁRKI által végzett januári Omnibusz kutatás eredményeiből.
Az elmúlt három évben minden negyedik lakossal (25%) fordult elő, hogy valamilyen termék vagy szolgáltatás vásárlása során sérelem érte. Az év elején a TÁRKI által a felnőtt lakosság körében végzett Omnibusz kutatás adatai azt mutatják, hogy a sérelmet elszenvedettek több mint kétharmada 78%-a élt panasszal, az őt ért sérelmek miatt, legtöbbjük a vásárlás helyszínén. Ezzel szemben a fogyasztóvédelemmel foglalkozó szervezetekhez - beleértve a fogyasztóvédelemmel foglalkozó civil szervezeteket is - a vártál sokkal kevesebben fordultak, a megkérdezett sértettek mindössze fél százaléka.

A panasszal élők megoszlása a panasztétel helye szerint (%)
ábra
Forrás: TÁRKI Omnibusz, 2008. január

A termék vagy szolgáltatás vásárlása során elszenvedett sérelmek fogyasztási területenkénti megoszlása elég változatos képet mutat: az esetek háromnegyedében (76 %) valamilyen árucikk vásárlása során érte a sérelem a fogyasztót, és az egynegyedében (24 %) történt egy szolgáltatás vásárlása során visszaélés.

A vásárlások során a legtöbb esetben élelmiszer, ruházati termék és műszaki cikk vásárlása során történt visszaélés, míg a szolgáltatások terén a távközlési, a közüzemi, valamint a banki, biztosítási és egyéb pénzügyi szolgáltatások igénybe vétele során fordultak elő gyakrabban fogyasztói sérelmek.

Sérelmek megoszlása az egyes fogyasztási területeken (%)
ábra
Forrás: TÁRKI Omnibusz, 2008. január

Nagy Gábor, TÁRKI-ösztöndíjas